NEWSNOW | – නැගෙනහිර විශ්ව විද්යාලයේ ELEVATE චිත්රපට ප්රදර්ශනය ස්ත්රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය පිළිබඳ වැදගත් සංවාදකට මග පෑදුවේය.
පසුගියදා මාධ්ය සහ තොරතුරු සාක්ෂරතා මධ්යස්ථානය, විශ්ව විද්යාල ප්රතිපාදන කොමිෂන් සභාවේ ස්ත්රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය සඳහා වූ මධ්යස්ථානය උපදේශකත්වයෙන්, ශ්රී ලංකා නැගෙනහිර විශ්ව විද්යාලයේදී එලිවේට් කෙටි චිත්රපට ප්රදර්ශන මාලාවේ සිව්වන චිත්රපට ප්රදර්ශනය පැවැත්වීය.
මෙම උත්සවය ලිංගික හා ප්රජනක සෞඛ්ය අයිතිවාසිකම් (SRHR) සහ සයිබර් ස්ත්රී පුරුෂ භාවය මත පදනම් වූ ප්රචණ්ඩත්වය වැළැක්වීම (CGBV) කෙරෙහි අවධානය යොමු කළ අතර, රාජ්ය විශ්ව විද්යාලවල උපාධි අපේක්ෂකයින් විසින් නිර්මාණය කරන ලද කෙටි චිත්රපට 10 ක් එහි ප්රදර්ශනය කෙරුණි. ලලිත කලා දෙපාර්තමේන්තුව සහ එහි ස්ත්රී පුරුෂ භාවය අංශය විසින් සංවිධානය කරන ලද මෙම සැසිය, අද තරුණ කාන්තාවන් මුහුණ දෙන දැවෙන අභියෝග පිළිබඳව අර්ථවත් සාකච්ඡාවක් නිර්මාණය කරලීය.
චිත්රපටය හරහා උපදේශනය සඳහා වේදිකාවක්
තරුණ චිත්රපට නිෂ්පාදකයින්ගේ නිර්මාණාත්මක දෘෂ්ටි කෝණය හරහා ස්ත්රී පුරුෂ භාවය සම්බන්ධ තීරණාත්මක ගැටළු පිළිබඳව හඬ අවධි කිරීම මෙම චිත්රපට ප්රදර්ශනයේ අරමුණ විය. මෙම කෙටි චිත්රපට SRHR සහ CGBV පිළිබඳ සංවාද ආරම්භ කිරීමට මාධ්යයක් ලෙස ක්රියා කළ අතර මෙම අභියෝග ජය ගනිමින් විශ්ව විද්යාලවල තරුණියන්ගේ සැබෑ ජීවිත අරගල සහ අත්දැකීම් ඉස්මතු කළේය.
විශේෂඥ අදහස් සහ චිත්රපට පිළිබඳ සාකච්ඡාව
ක්ෂේත්රයේ ප්රවීණ විද්වතුන් සහ වෘත්තිකයන් සහභාගී වූ මණ්ඩල සාකච්ඡාවකින් මෙම උත්සවය තවදුරටත් හරවත් කළහ. කමිටු සභාපති මහාචාර්’ය එස්. ජෙයසංකර් මහතා ස්ත්රී පුරුෂ සමාජභාවය පිළිබඳ තීරණාත්මක ඉදිරි දර්’ශනයක් අවධාරණය කළේය. “ස්ත්රී පුරුෂ භාවය පිළිබඳ ධූරාවලිය ස්වාභාවික හෝ ජීව විද්යාත්මක නොවේ. එය සමාජීය නිර්මාණයකි. එය ඍණාත්මක සිට ධනාත්මක බවට පරිවර්තනය කිරීමේ වගකීම සහ අයිතිය අප සතුව ඇත. මෙම ප්රකාශය මගින් ස්ත්රී පුරුෂ සමාජභාවයේ භූමිකාවන් සහ අසමානතාවයන් සංස්කෘතික හා සමාජ පද්ධති මගින් හැඩගැසී ඇති බවට ඇති අදහස තවත් ශක්තිමත් කරන අතර, වඩාත් සාධාරණ සමාජයක් සඳහා ක්රියාශීලීව කටයුතු කරන ලෙස පුද්ගලයන්ගෙන් ඉල්ලා සිටී.
චිත්රපට පිළිබඳ විශේෂඥ අදහස්
මීට අමතරව, විද්යා පීඨයට අනුයුක්ත ජ්යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්ය ආචාර්ය භාග්යා කරුණාරත්න, විශේෂාංග චිත්රපටයක් පිළිබඳ ඇගේ දෘෂ්ටිකෝණය බෙදා ගනිමින් මෙසේ පැවසුවාය. ”පවර් චිත්රපටිය මට ගොඩක්ම හිතට ඇල්ලුවා. ඒක වැදගත් ඇයි? මොකද ඒක සංවේදනයට වඩා සැබෑ ක්රියාව කෙරෙහි අවධානය යොමු කරනවා. අපි මේ ප්රශ්නය විතරක් නෙවෙයි ක්රියාමාර්ග ගන්නේ කොහොමද කියලාත් සාකච්ඡා කරන්න ඕනේ.” මෙම ප්රකාශය මගින් දැනුවත් භාවයෙන් ඔබ්බට ගොස් ස්පර්ශි, විසඳුම් මත පදනම් වූ සාකච්ඡා පෝෂණය කිරීමේ අවශ්යතාවය ඉස්මතු කරන ලදී. වෛද්ය පීඨයේ වෛද්ය වෛතෙහි රජිවන් ෆ්රැන්සිස්, පුද්ගලික අරගල ආමන්ත්රණය කිරීමේදී අවබෝධයේ සහ අනුකම්පාවේ වැදගත්කම අවධාරණය කළේය. “යමෙකු අත්විඳින්නේ කුමක්දැයි ඔබ කිසි විටෙකත් සැබවින්ම නොදනී. අපි විනිශ්චයෙන් වැළකී සිටිය යුතු අතර අවබෝධයෙන් හා අනුකම්පාවෙන් අන් අය වෙත ළඟා විය යුතුය.’ මෙම ප්රකාශය මගින්, විශේෂයෙන්ම ස්ත්රී පුරුෂ භාවය මත පදනම් වූ අභියෝග වලට මුහුණ දෙන අය සඳහා, සහයෝගය දක්වන ප්රජාවන් ගොඩනැගීමේදී සංවේදනයේ කාර්යභාරය අවධාරණය කරන ලදී.
විශ්ව විද්යාල ප්රතිපාදන කොමිෂන් සභාවේ ස්ත්රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය සහ සමානාත්මතාවය සඳහා වූ මධ්යස්ථානයේ අධ්යක්ෂිකා මහාචාර්ය ප්රභා මනුරත්න, සියලු ආකාර වලින් ප්රචණ්ඩත්වයට මුහුණ දීමේ වැදගත්කම පිළිබඳව ආකර්ෂණීය දේශනයක් පැවැත්වීය. අධිකාරියේ අසමතුලිතතාවය සහ විවිධත්වය නොමැතිකම සහයෝගී අධ්යයන පරිසරයක් වර්ධනය වීමට බාධාවක් බව ඇය අවධාරණය කළාය. සියලුම සිසුන් සඳහා ආරක්ෂිත සහ සාධාරණ අවකාශයක් පෝෂණය කිරීමේදී විශ්ව විද්යාල ඉටු කරන තීරණාත්මක කාර්යභාරය මහාචාර්ය මනුරත්න ඉස්මතු කළාය. “ලිංගික ප්රචණ්ඩත්වය හෝ ඕනෑම ආකාරයක ප්රචණ්ඩත්වයක් බලයේ ප්රකාශනයකි.” ඇය සඳහන් කළේ ප්රචණ්ඩත්වය පුද්ගලික ආශාවක් නොව පාලනය කිරීමේ මාධ්යයක් බව අවධාරණය කරමිනි. සියලු ආකාරයේ වෙනස්කම් කිරීම් සහ අපයෝජනයන්ට එරෙහිව ආයතන ස්ථිරව නැගී සිටීමේ අවශ්යතාවය ඇය අවධාරණය කළාය.
ආරක්ෂාව සහ ඇතුළත් කිරීම සහතික කිරීමේදී විශ්ව විද්යාල වල කාර්යභාරය
විශ්ව විද්යාල කථිකාචාර්යවරුන් සහ සිසුන් අමතමින් මහාචාර්ය මනුරත්න, සිසුන් සහ අධ්යයන ආයතන අතර විශ්වාසය නැවත ගොඩ නැගීමේ වැදගත්කම අවධාරණය කළාය. “සිසුන් අපගේ ආයතන විශ්වාස කිරීමට ඉතා මැලිකමක් දක්වයි.” ඇය නිරීක්ෂණය කළ අතර, අන්යෝන්ය ගෞරවය සහ ආරක්ෂාව පිළිබඳ පරිසරයක් පෝෂණය කිරීමේදී ක්රියාකාරී වගකීමක් ගන්නා ලෙස අධ්යාපනඥයින්ගෙන් ඉල්ලා සිටියාය. අයුක්තියට එරෙහිව නැගී සිටින අය සමානාත්මතාවයේ සංස්කෘතියක් නිර්මාණය කිරීමේදී උපකාරී වන බව ඇය නැවත අවධාරණය කළාය. ඇය මතු කළ තවත් තීරණාත්මක කරුණක් වූයේ ප්රචණ්ඩත්වය වැළැක්වීම සඳහා අවට සිටින අයගේ කාර්යභාරයයි. “අන් අය අපයෝජනයට ලක්වන විට නිහඬව නොසිටින්න.’ ඇය පැවසීය. නිශ්ශබ්දතාවය, ප්රචණ්ඩත්වය දිගටම පැවතීමට ඉඩ සලසන අතර වින්දිතයින්ට සහ සමස්ත සමාජයටම හානි කරයි. සියලු සැකසුම් තුළ අයුතු ලෙස සැලකීමට අභියෝග කිරීමට සිසුන් දිරිමත් කරමින්, වඩාත් ආරක්ෂිත අධ්යයන පරිසරයක් නිර්මාණය කිරීම සඳහා සාමූහික ක්රියාමාර්ගයක් ඉල්ලා සිටියාය.
විවිධත්වය සැමරීම සහ වෙනසට ගරු කරන්න
“අපි විවිධත්වය සමඟින්, විවිධත්වය තුළින් ඉගෙන ගත යුතු අතර විවිධත්වයට ගරු කළ යුතුයි ‘ යනුවෙන් පවසමින් මහාචාර්ය මනුරත්න විවිධත්වය වැළඳ ගැනීමේ වැදගත්කම ද අවධාරණය කළාය. ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, භාෂාව සහ පසුබිමෙහි වෙනස්කම් බෙදීම් ලෙස නොව ශක්තීන් ලෙස සැලකීමට ඇය ප්රේක්ෂකයින් දිරිමත් කළාය. ගෞරවය වර්ධනය කිරීම, ආදරය පෝෂණය කිරීම සහ අවිහිංසාවාදී ඉගෙනුම් වාතාවරණයක් නිර්මාණය කිරීම මගින් ස්ත්රී පුරුෂ භාවය මත පදනම් වූ ප්රචණ්ඩත්වයට එරෙහිව සටන් කිරීමට විශ්ව විද්යාල ක්රියාකාරීව සම්බන්ධ විය යුතු බව ඇය ඉල්ලා සිටියාය. “විශ්ව විද්යාල ගෞරවය ඉගැන්විය යුතුය, ආදරය වර්ධනය කළ යුතුය, සහ අවිහිංසාවාදී ඉගෙනුම් පරිසරයක් නිර්මාණය කළ යුතුය.” ඇය ප්රකාශ කළේ ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, ලිංගිකත්වය සහ හානිකර අපකීර්තියන් බිඳ දැමීමට කැමැත්ත පිළිබඳ විවෘත සංවාද සඳහා පෙනී සිටිමිනි.
ක්රියා කිරීමට කැඳවීමක්
නැගෙනහිර විශ්ව විද්යාලයේ ස්ත්රී පුරුෂ සමානාත්මතාවය සහ සමානාත්මතාවය සඳහා වූ ස්ථාවර කමිටුව පිහිටුවීම, ස්ත්රී පුරුෂ සමාජභාවයට සංවේදී ප්රතිපත්ති ආයතනගතකිරීම සහ ස්ත්රී පුරුෂ භාවය පදනම් කරගත් අභියෝග ආමන්ත්රණය කිරීම සඳහා වූ සැලකිය යුතු පියවරක් සනිටුහන් කරයි. ආයතනයේ එවැනි ආකාරයේ පළමුවැන්න ලෙස, එය ස්ත්රී පුරුෂ භාවය මත පදනම් වූ ප්රචණ්ඩත්වය හදිසියෙන් විසඳා ගැනීම සහතික කිරීම සඳහා වූ වැදගත් පියවරක් සනිටුහන් කරයි.
සිය අවසන් කතාවේදී මහාචාර්ය මනුරත්න ප්රධාන පණිවිඩ දෙකක් අවධාරණය කළාය. අයුක්තියට අභියෝග කිරීමට කිසි විටෙකත් බිය නොවන්න, කිසි විටෙකත් නිහඬව නොසිටින්න. ස්ත්රී පුරුෂ භාවය, භාෂාව හෝ පසුබිම නොසලකා සමානාත්මතාවය වෙනුවෙන් පෙනී සිටිමින් වෙනස්කම් කිරීමට එරෙහිව බලකොටු ලෙස සේවය කරන ලෙස ඇය විශ්ව විද්යාල වලින් ඉල්ලා සිටියාය.
ELEVATE චිත්රපට ප්රදර්ශනයේ බලපෑම
නැගෙනහිර විශ්ව විද්යාලයේ 4 වන ELEVATE චිත්රපට ප්රදර්ශනය කාන්තා හඬවල් අවධි කිරීම සහ දැවෙන සමාජීය ගැටළු ඉස්මතු කිරීමේ මෙහෙවර සාර්ථකව ඉදිරියට ගෙන ගියේය. කතන්දර කීම සහ උපදේශනය මිශ්ර කිරීමෙන්, මෙම උත්සවය විවේචනාත්මක පරාවර්තනයන් දිරිමත් කළ අතර සහභාගිවන්නන්ට ඔවුන්ගේ ප්රජාවන් තුළ ක්රියාමාර්ග ගැනීමට අවශ්ය ශක්තිය ලබා දුන්නේය.
මහාචාර්ය මනුරත්න මහත්මිය ප්රේක්ෂකයින්ට මතක් කළ පරිදි, අධ්යාපන ආයතන, සෑම සිසුවෙකුටම ආරක්ෂිත බවක්, සවන් දීමක් සහ අයුක්තියට එරෙහිව නැගී සිටීමට බලගැන්වීමක් සහතික කරමින්, වෙනසක වෙනසක් නිර්මාණය කිරීමේ සාධක ලෙස කටයුතු කල යුතුය. විශ්ව විද්යාල සැකසුම ඉගෙනීම සඳහා පමණක් නොව සමාජ පරිවර්තනය සඳහා පදනමකි.